Trends in search 2016

Trends in search 2016

1) Lokale zoekresultaten: waar in de buurt kopen?

Wanneer u een zoekopdracht doet in Google waarin een plaatsnaam voorkomt, dan krijgt u als eerste resultaat een Google Maps-kaartje met lokale handelaars. De informatie hiervoor haalt Google uit "Google Mijn Bedrijf".

Zorg ervoor dat deze informatie up to date is. Hebt u nog geen toegang tot uw bedrijfspagina, aarzel dan niet langer om uw pagina te "claimen".

Zoekopdracht "kinderkleding antwerpen"

Voorbeeld lokale zoekresultaten Google

 

2) Google Shopping: concrete producten in de zoekresultaten

Zoekt u op een concreet product dan zal Google u voortaan zijn Google Shopping-resultaten eerst tonen. U ziet dan concreet het artikel, prijs en naam van de aanbieder/winkel waar u het product kan kopen.

Google shopping resultaten desktop

Ook op mobiele toestellen worden de Shopping-advertenties getoond. Onderzoek leert dat 8 tot 16% naar rechts scrollt bij de producten. Het scrollen naar rechts is een gedrag dat we niet spontaan doen op ons mobiel toestel. Scrollen naar beneden daarentegen zijn we wel gewend.

Google Shopping mobiel

Ook als lokale handelaar kan u uw producten aan Google Shopping aanbieden. Dat gebeurt via een XML-datafeed via het Google Merchant Center.

Opgelet: het aanbieden van uw productfeed is niet gratis. Google Merchant Center is een onderdeel van Google Adwords. U betaalt dus per klik op uw product.

 

3) De mobiele ervaring wordt nog belangrijker

We zijn quasi 24/24 met het internet verbonden. Responsive websites (= websites die mobiel ook vlot toegankelijk zijn) zullen nog belangrijker worden in Google's ranking.

 

4) Google neemt de rol van intermediairen weg

Weersites, vergelijkingsites, vliegtickets, hotels,... Google komt meer en meer op de proppen met een eigen resultaat. Zoekt u het weer in Brussel, dan krijgt u niet langer een weersite als eerste resultaat, maar concreet het weerbericht.

Google weerbericht

Hetzelfde gebeurt voor "hotel amsterdam", "vlucht brussel barcelona" enz.

 

5) De grootste concurrent van Google is... Amazon

Niet Bing of Yahoo is de grootste concurrent van Google, maar Amazon. Bij ons misschien iets minder, maar wanneer een Amerikaanse surfer iets wil kopen, zal hij eerder naar Amazon gaan ipv naar Google. Dit wil Google zoveel mogelijk vermijden door zelf producten met scores, reviews, foto's,... aan te bieden in zijn zoekresultaten.

 

Als lokale handelaar is het interessant om:

  • Uw Google Mijn Bedrijf-pagina up to date te zetten
  • Een productfeed aan te bieden aan Google en deze laten verschijnen wanneer iemand op een concreet product + locatie in uw buurt zoekt.

Zoekt u hulp of wenst u meer info bij één van deze onderwerpen? Contacteer ons gerust.