Waarom Omnipos?

Waarom Omnipos?

Omnipos is een label van LetzGo bvba, het bedrijf dat Yves Vander Veecken in 2005 oprichtte en waarvan de hoofdactiviteit het ontwikkelen van websites en webapplicaties is. De voorbije 10 jaar werden ook een aantal webshops ontwikkeld. Af en toe kregen we de vraag of wij ook kassasoftware hadden. Dat was niet het geval en het was ook niet onze ambitie om dergelijke systemen te gaan aanbieden.

Bij offerte-aanvragen voor een webshop kregen we meer en meer de vraag of het mogelijk was om verkopen uit de winkel te linken aan hun webshop zodat artikelen die maar beperkt in voorraad zijn niet dubbel verkocht kunnen worden. Dat is een heel logische vraag. Alleen is de oplossing hiervoor minder evident. Er zijn wellicht honderden kassasystemen op de markt verkrijgbaar, elk met hun sterktes en zwaktes. Veel systemen beweren een "koppeling" te voorzien met website/webshop. Maar wat houdt dat precies in zo'n koppeling?

We hebben een aantal van deze koppelingen onder de loep genomen en dit zijn de resultaten:

  • De koppeling bestaat uit het importeren/exporteren van bepaalde gegevens. Met behulp van XML- of CSV-bestanden worden producten, voorraden, bestellingen,... uitgewisseld. Deze uitwisseling gebeurt op vaste tijdstippen waardoor de data nooit realtime is.
     
  • Er wordt een API ter beschikking gesteld: een API is een lijst van functies die de programmeur van de website kan aanroepen om data op te vragen of weg te schrijven.

De meeste klassieke kassasystemen voorzien geen enkele mogelijkheid om elementen die bij een website/webshop horen te beheren. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het aanmaken van rubrieken en subrubrieken en producten koppelen aan één of meerdere van deze rubrieken. Een productgroep zou in de buurt kunnen komen, maar de beste navigatie van uw website is niet altijd een oplijsting van uw productgroepen.

Mocht de koppeling met producten, bestellingen en voorraden toch aanwezig zijn, dan duikt een volgend gegeven op: de winkel werkt met bepaalde kortingsacties, verkoopt cadeaubonnen of geeft een kortingsbon van 5% voor een volgende aankoop. Al deze elementen zijn aanwezig in de winkel, maar bijna nooit op de website. Als online klant word ik "gestraft" door het missen van deze aanbiedingen.

Dat moet beter kunnen!

Na verschillende offerte-aanvragen waarbij een kassa ook een rol speelde, kwam het idee om een eigen kassasysteem te ontwikkelen dat 100% geïntegreerd is met een website of webshop. In plaats van klassieke software ontwikkelden wij een webapplicatie die via elke browser raadpleegbaar is. Onze data zetten we veilig in de cloud. Exit aankopen van eigen (dure) servers.

Ja, maar als het internet uitvalt zit ik toch vast? Klopt (deels). Onze applicatie is inderdaad afhankelijk van een internetverbinding en het gebeurt (sporadisch) dat deze onderbroken wordt. Met de huidige 4G-technologie is het echter perfect mogelijk om een internetverbinding via het 4G-netwerk te voorzien als backup.

Benieuwd naar wat Omnipos voor uw winkel kan betekenen? Geniet vrijblijvend van een demo en vuur al uw vragen af. Bel ons gratis op 0800 82 400 of stuur ons een e-mail.