Evolutie e-commerce & impact voor detailhandel

Evolutie e-commerce & impact voor detailhandel

In dit rapport wordt onder e-commerce verstaan:

  • Alle bestellingen geplaatst via het internet
  • waarbij tijdstip van betaling niet relevant is
  • die geleverd worden aan huis of in een afhaalpunt. Afhalen in de winkel (click & collect) valt daardoor niet onder de definitie van e-commerce. 

Deze definitie geeft dus aanleiding tot onderschatting van het belang van e-commerce op 2 vlakken:

  1. Online aankopen die in de winkel worden afgehaald vallen volgens ons wel onder e-commerce, want het verkoopskanaal was de website.
  2. Het internet wordt heel vaak gebruikt door de klant om zich te informeren en oriënteren. Nadat hij voldoende geïnformeerd is, gaat de klant over tot aankoop in de winkel. Het belang van een eigen goede website is dus zeker niet te verwaarlozen.

 

Enkele cijfers

  • De e-commerce omzet in elektro in 2014 bedroeg 465 miljoen euro. Dat is een stijging van 27,6% t.o.v. het jaar voordien.
  • De e-commerce omzet in entertainment bedroeg 55,1 miljoen euro (+ 17% t.o.v. 2013)
  • De e-commerce omzet in mode steeg tot 597,6 miljoen euro (+ 34,6%)

 

Gevolgen voor de detailhandel

Het rapport veronderstelt dat de toename in online verkoop zijn invloed zal hebben op de verkopen in traditionele winkels. Men kan de beschikbare middelen immers maar één keer uitgeven.

Vanuit Omnipos kunnen we ons maar deels akkoord gaan met deze stelling. Men gaat er hier van uit dat de e-commerce aankopen gebeuren bij concurrenten van de traditionele winkel. Dat zal op dit ogenblik ook vaak zo zijn. Hoe zou de situatie echter zijn mocht de consument de keuze hebben tussen de webshop van een pure player (= bedrijf dat enkel via internet opereert) of de webshop van zijn lokale handelaar? Helaas beschikt die laatste vaak niet over een (goede) webshop waardoor de consument geen ander alternatief heeft dan bij de pure players te kopen.

 

Toekomstverwachting

De jaarlijkse studie van Comeos gebaseerd op een online vragenlijst bij 1.000 respondenten geeft aan welke sectoren belangrijk zijn voor e-commerce aankopen:

  1. Kleding & schoenen
  2. Hotels / overnachtingen
  3. Boeken
  4. Tickets voor events
  5. Boot, vliegtuig- of treintickets
  6. Persoonlijke verzorging
  7. CD / DVD / Blue-ray / Games
  8. Computers, hard- en software
  9. Elektronische apparaten
  10. Speelgoed

 

Doet u aan e-commerce?

In 2014 organiseerde Unizo een bevraging bij handelaars om na te gaan in welke mate e-commerce was geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Het onderzoek telde 470 respondenten. Enkele resultaten van deze bevraging:

  • 69,6% doet niet aan e-commerce, 30,4% dus wel
  • 50,2% zegt dat zijn aanbod niet geschikt is
  • 31,7% twijfelt om te starten
  • 12,2% gaf aan te zullen starten

Onder de 50,2% van handelaars die zegt dat zijn aanbod niet geschikt is tellen we o.a. voedingsspeciaalzaken, supermarkten, de dienstensector, de horeca en de automobielsector. Op vallend is dat 11,5% wel uit de textiel- en schoenensector komt.

 

Waarom geen e-commerce?

  • Gebrek aan tijd
  • Gebrek aan kennis
  • Sterke prijsconcurrentie online
  • Kostprijs

Vanuit Omnipos willen we deze redenen weerleggen:

  • E-commerce neemt tijd in beslag, maar mits de nodige organisatie kunnen dode momenten in een winkel besteed worden aan e-commerce. Vaak is het ook rendabeler om de winkel een halve dag te sluiten om zich toe te leggen op e-commerce.
  • Met een gebruiksvriendelijk systeem moet dat te overbruggen zijn
  • Akkoord, maar niet elke klant koop louter op basis van de laagste prijs. Dat is een misvatting. Zo is Coolblue beslist niet de goedkoopste, maar kopen veel klanten bij hen omwille van hun toch wel uitmuntende service.
  • E-commerce vraagt een investering, maar die is zeker niet onoverkomelijk. Ik zie vaak budgetten verdwijnen aan publiciteit waarvan de winkelier niet eens weet of het hoegenaamd iets opbrengt. Een kwestie van keuzes maken lijkt me dan.

 

Onze conclusie

Online verkoop heeft zeker een impact op de verkopen in de fysieke winkel. Het is aan de lokale winkelier om ook een degelijk online aanbod aan te bieden zodat de consument kan kiezen: steunt hij zijn lokale handelaar (betere service, meer vertrouwen,...) of kiest hij (vaak voor de prijs) voor een pure player?

 

Lees het volledige rapport